La innovació educativa de la que tant es parla últimament pretén capgirar de dalt a baix l’actual sistema educatiu i promou la participació activa dels alumnes en el seu procés d’aprenentatge utilitzant les tècniques més innnovadores i la tecnologia més puntera. Els seus defensors asseguren que així la motivació per aprendre dels nostres alumnes es multiplica i l’èxit està assegurat. A continuació us fem un breu resum d’aquestes tendències, que seran les que probablement formaran part del procés d’aprenentatge dels vostres fills i filles els propers anys. La seva descripció és un resum objectiu extret de l’informe «Nuevas tendencias en Educación», elaborat per l’Observatorio de Tendencias de Coolhunting Community. En canvi, els pros i contres posteriors són fruit d’una reflexió personal i subjectiva amb la que podeu estar més o menys d’acord en funció al vostre posicionament personal al respecte:

1.- POWER PUPILS (l’empoderament dels alumnes). Consistent en donar poder als talents individuals de cada alumne en funció de les seves capacitats i aptituds.  PRO: Serveix per aconseguir que l’alumne es conegui millor a si mateix i per motivar i potenciar les seves fortaleses de cara a un futur.  CONTRA: Prou empoderats estan els nens i nenes d’avui en dia com per a sobre deixar-los triar què volen aprendre a cada moment. És bo potenciar els seus talents; però tampoc cal deixar de banda una base sòlida que els aporti coneixements diversos, encara que a la vida futura no els hagin d’aplicar directament.

2.- HAPPY HEALTHY (o la felicitat saludable). Consistent en assolir el màxim benestar físic i mental dels alumnes des d’edats primerenques. PRO: Estem molt a favor de qualsevol tècnica que conciencii als alumnes a portar una vida sana i que afavoreixi a aprendre tècniques per reduir l’estrés i potenciar que es cuidin el cos i la ment des de ben petits CONTRA: Tampoc no cal buscar la felicitat contínua dels nens de forma obsessiva. No cal patir si alguna vegada s’avorreixen, es cansen o no estan prou motivats a casa o a classe. Creieu-me, no els passarà res.

3.- LIFELONG LEARNING (o l’aprenentatge contínuo). Consistent en aprendre de forma global i no compartimentar tant el temps en assignatures o etapes educatives. PRO: Les rigideses horàries sistemàtiques no calen i els treballs per projectes que barregen tot un seguit de coneixements són de gran valor i així ho demostren.  CONTRA: Tampoc no passa res si dediquem franges de temps concretes a aprenentatges sistemàtics (memoritzacions, càlcul mental, repeticions de conceptes…). Perquè els aprenentatge repetitius i memorístics significatius tenen la seva raó de ser i requereixen d’una concentració que resulta molt útil i que no cal desestimar d’entrada.

4.- Lean Entrepreneurship (o empreneduria). Consistent en posar en marxa una idea a partir d’uns determinats recursos. PRO: Molt adequat en edats on els alumnes ja disposen d’una base ben consolidada. Potencia el treball en equip i la creativitat.  CONTRA: no cal perdre el Nord i començar a parvulari, on l’adquisició d’hàbits segueix sent la base més important que permetrà a l’alumne desenvolupar altres destreses en el futur.

5.- Techno-Craft (o adquisició de tècniques tecno-creatives) i B-TEACH (o aules tecnològiques).  Consistent en ensenyar a les noves generacions el llenguatge html a partir del qual podran aprendre a programar, dissenyar continguts i utilitzar la tecnologia a l’aula que els connectarà amb el món exterior a temps real. PRO: Internet ens proporciona un munt de possibilitats que fa uns anys no podíem ni somiar i cal aprofitar-ho. CONTRA: No per això cal deixar de banda aprenentatges manuals o sistemes més tradicionals, perquè oferir una alternativa no digital sempre resulta útil.

6- GAMIFICACIÓ (o dinàmiques de joc a l’aula). Consistent en aprendre mitjançant el joc. PRO: És un gran recurs que ofereix una motivació extra que resulta molt engrescadora. CONTRA: La vida no és un parc temàtic i no cal acostumar als nens a divertir-se constantment. Saber esperar, tenir paciència i aprendre a gestionar situacions de tota mena és indispensable per no convertir als nostres alumnes en autèntics tirans que sempre exigeixen entreteniment i activitat contínua a les seves vides.

7.- WE CARE (o cuidar l’entorn) Consistent a cuidar tot allò que ens envolta, tant les persones, a qui no hem de faltar mai al respecte, com a les coses i al planeta per fer-lo més sostenible. CAP CONTRA

8.- ÀGORA i FLIPPED CLASSROOM (o classes invertides) Consistents en fomentar els intercanvis internacionals, promoure el contacte amb professors experts mitjançant plataformes on line o formant part de classes invertides on és l’alumne qui planteja la classe i el seu contingut. SENSE CONTRES sempre i quan no sigui l’única metodologia en el procés d’aprenentatge, perquè el contacte directe amb el professor o mestre continua sent necessari.

Com ja sabreu hi ha escoles que es posiciones clarament en favor a aquestes tendències i altres que pretenen conservar un tarannà més tradicional perquè consideren que utilitzar en excés les noves tendències i tecnologies acaba resultant perjudicial i poc consistent. Personalment sóc de l’opinió que en l’equilibri està la clau. Conservar el bo i millor de la tradició educativa i combinar-ho amb les tendències actuals segurament és el més eficaç, tot i que trobar la fórmula ideal és complicat. En qualsevol cas, el procés educatiu del nostres fills i dels nostres alumnes és un tema fascinant que requereix formació contínuada. Per tant, conèixer totes les eines que estan al nostre abast sempre serà un enriquiment al que no podem girar l’esquena; però tampoc hem d’oblidar un aspecte fonamental i és que en tot procés educatiu, els hàbits i la disciplina són tan necessaris com les noves tecnologies. No podem renunciar al món digital actual de cap de les maneres, però el seguiment i l’acompanyament personal dels nostres fills i els nostres alumnes són imprescindibles per aconseguir que cadascú assoleixi en el seu procés educatiu la millor versió de si mateix. I en aquest camí, família i escola tenen molt a dir i probablement no podran mai ser substituïdes per cap nova tendència ni tecnologia educativa.

Si en voleu saber més, podeu consultar els següents enllaços:

2 comentarios sobre “Resum exprés de la innovació educativa. Pros i contres.

  1. Sóc mare i evidentment no puc parlar des del rigor professional dels mestres que us hi dediqueu però veig els teus contres poc fundats. Sembla que hagis intentar buscar contres per necessitat i no per realitat, ja que penso que tots els teus contres estan treballats en aquesta innovació educativa. Per exemple, crec que dins de l’aprenentatge innovador tothom sap distingir entre «parc temàtic» i utilització del joc com a recurs, i no crec que ningú negui que en qualsevol innovació, no només en l’educativa, hi ha una base i aquesta base es l’educació tradicional. Penso que es cert que l’educació, com en tots els àmbits, ha d’avançar amb la societat i entorn en el que ens movem, sino estareu formant persones no preparades pel món que es trobaran.
    Només cal que treieu el cap per algunes aules de les escoles públiques per adonar-vos que el canvi clama el cel! I sobretot quan compares els resultats d’escoles públiques que han aplicat aquest canvi i escoles públiques que estan enrocades en l’inmobilisme voluntarios d’un gegant que només sap trobar-se el melic.

    Me gusta

    1. Hola Sira! No m.he extès ni en els PROS ni en els CONTRES per no allargar massa el post, però podria argumentar els contres amb més fonament sense cap mena de dubte. Amb tot, estic molt a favor de la innovació educativa perquè com molt bé dius, l.immobilisme no afavoreix l.evolució, ni en l.aprenentatge, ni en res. Quan parlo de parcs temàtics ho faig amb certa ironia, perquè de vegades, es pretén que a les aules tot sigui motivació, diversió i entreteniment. I tot i que abans no es deia gammificació, hi ha mestres que a l’aula han utilitzat el joc sempre per afavorir l’aprenentatge.
      Moltes gràcies per llegir- me i per dedicar un temps a expressar la teva opinió, i no subestimis gens el teu rigor. Pensa que l. opinió de mares i pares és clau, perquè vosaltres viviu en directe tots aquests canvis i el vostre punt de vista és molt important.

      Me gusta

Deja un comentario