Creieu que seríeu capaços d’entendre una conversa entre adolescents quan parlen sense la presència d’adults? Doncs jo, que sóc mestra i treballo envoltada de nens i adolescents TOT EL DIA i que intento estar més o menys actualitzada, m’he adonat que estic molt més desfasada del que imaginava.
I és que la revolució lingüística dels últims 4 o 5 anys ha estat espectacular i la difusió de la nova terminologia a xarxes que molts adults no utilitzem, ha fet que el nostre desconeixement respecte a algunes paraules o expressions actuals es faci evident. I així ho vaig constatar l’altre dia realitzant el TEST de 10 preguntes que podeu trobar en aquest enllaç.
Com ja sabreu, paraules com «tronco», «guay» «dabuten» o «chachi» han quedat completament obsoletes i han estat substituïdes per unes altres que res tenen a veure. N’he seleccionat una dotzena per si us interessa entendre una mica més l’entorn i la manera d’expressar-se dels nens i adolescents que us envolten:
Estar chill = a estar relaxat, tranquil.
És el meu crush = Té 2 significats diferents: és el meu amor platònic o m’he enamorat al primer cop d’ull.
Random = Aleatori, qualsevol.
Ser un rata = Despectiu. Algú que està tot el dia  enganxat als videojocs.
Ser un flipat = Ser un cregut.
Tenir flow = Tenir estil propi.
Loco = Substitueix a la paraula «tio».
Bro = Substitueix a la paraula «col·lega»
És cool = És xulo, està molt bé, m’agrada.
És un boomer = Despectiu: estar antiquat, passat de moda (de la generació del baby boom)
Trolejar = Provocar, ofendre a algú o burlar-se.
Estar living = Estar impactat o impressionat
Per si no ho sabíeu, a banda d’aquestes paraules o expressions, també hi ha sigles que s’han fet molt populars. Es fan servir oralment o s’utilitzen per escrit acompanyades d’emojis. Les més utilitzades són aquestes quatre:
LOL = Riure molt (de l’anglès Laughing OLoud)
OMG = Déu meu! Mare meva! (de l’anglès Oh My God)
WTF = Substitueix a l’expressió «¿Qué me estás contando?» (de l’anglès What’s The Fuck?, literalment: què és aquesta merda?)
IDK = I jo què sé! (de l’anglès I Don’t Know)
I és que el llenguatge és una eina que aglutina als coetanis, igual que la música i la moda. Sempre ha estat així i segurament és així com ha de ser. En qualsevol cas, aquest fenomen lingüístic constata el que tots sabem: que cada generació té una forma pròpia d’expressar-se i de reivindicar-se. I jo, que sóc una autèntica boomer, em sento molt afortunada d’estar envoltada cada dia de nens, nois i joves que em connecten a la realitat actual encara que el seu llenguatge em recordi que el temps passa de forma ineludible per a tothom i que per a ells, ja no sóc tan cool com a mi m’agradaria.

Per saber-ne més…
Reflexió lingüística força interessant  respecte el llenguatge en diferents dècades.

Qüestionari interactiu del diari Ara que us ajudarà a saber quin és el vostre nivell en aquest àmbit.

● Diversos diccionaris que val la pena consultar si teniu fills o alumnes entre els 8 i els 25 anys: Diccionari adolescent de Betevé, Diccionario adolescente de les madres cabreadas.

Una mica d’humor

Video viral, d’una ticktoker que parla com ho faria una mestra de llengua en un futur no tan llunyà per intentar connectar amb els alumnes adolescents.

Deja un comentario