Sempre s’ha dit que la de mestre és una professió que requereix de vocació absoluta per part dels candidats que la volen exercir. En dono fe, i la majoria de docents que conec són també del parer que deu ser complicat ser mestre si no tens una vocació clara per ser-ho.
Fa dècades, la nostra professió tenia un prestigi innegable. El mestre encarnava l’autoritat i no es discutien gens ni les seves decisions ni la seva manera d’enfocar els aprenentatges. Però els temps han canviat i la figura del mestre ja no és tan rellevant com ho era abans i en alguna ocasió, fins i tot és el centre de crítiques d’una part de la societat que sembla haver-se convertit en una experta en educació i pedagogia. Malgrat tot, el cert és que la seva importància és evident, perquè el mestre acompanya a les criatures en el seu procés d’aprenentatge i incideix en la seva educació de forma evident i per aquesta raó la seva figura ha estat objecte d’estudi al llarg de la història.
Sí… Molts han estat els filòsofs, pedagogs i sociòlegs que han mirat d’analitzar les característiques dels mestres i disposem d’estudis que han classificat els docents en diverses tipologies segons la seva manera de fer i segons la relació que estableixen amb els seus alumnes. A continuació us exposem un resum de les classificacions més reconegudes. Penseu en els mestres que tenen els vostres fills, en els que vosaltres vau tenir de petits, o en vosaltres mateixos si actualment sou docents, a veure si reconeixeu o si us reconeixeu en algun d’aquests perfils:
- Segons Kerschensteiner, pedagog alemany (1854-1932) creador de l’escola del treball i organitzador de l’escola activa, hi ha 4 grans tipus de mestres. A saber:
1.- L’educador angoixat: que paralitza sempre la iniciativa dels alumnes per por que el control se li escapi de les mans.
2.- L’educador indolent: que dóna plena llibertat als seus alumnes, perquè no sap com tenir el control de l’aula i els vol tenir contents.
3.- L’educador ponderat: que aconsegueix l’equilibri entre l’autoritat i la llibertat que dóna als alumnes (sense deixar de banda l’ensenyament tradicional)
4.-L’educador nat: que té el sentit pedagògic en el seu ADN i que, amb paciència, aconsegueix el control de l’aula atenent al màxim possible les necessitats individuals de cadascun dels seus alumnes.
- Per Caselman, en canvi, la classificació és molt més senzilla. Segons ell hi ha dos tipus de mestres bàsics:
1.- Profesor logotrop, que li dóna molta importància a la cultura. La seva preocupació fonamental és instruir procurant entusiasmar als seus alumnes.
2.- Profesor paidotrop: S’interessa més per l’alumne en si i per la seva formació en valors.
- Però la classificació més sucosa és la d’Adelaide Lisboa de Oliveira, pedagoga, periodista i escriptora brasilera (1904-2006). És impagable. Segons ella, els perfils de profes més destacats són…
1.- El brillant: Li preocupa més l’efecte que produeix en els seus alumnes que el seu aprenentatge.
2.- L‘escrupulós: S’interessa en excés per la disciplina i la normativa, deixant de banda el veritable aprenentatge.
3.- El simple professional: Dóna classes perquè alguna cosa ha de fer per guanyar-se la vida.
4.- L’eufòric: Creu que tots els alumnes són brillants a la seva manera.
5.- El displicent: Mai aconsegueix portar les qüestions burocràtiques al dia.
6.- El depressiu: Es queixa per tot i només veu la part negativa del sistema educatiu.
7.- El poeta: Té una visió molt romàntica de la figura del mestre.
8.- El desconfiat: Creu que els alumnes sempre tracten de prendre-li el pèl.
9.- L’absorbent: Busca l’admiració dels seus alumnes per sobre de totes les coses.
10.- El suggestiu: seria el tipus ideal de professor. Transmet ideals, entusiasme i procura que els seus alumnes gaudeixin amb l’aprenentatge
11.- El teòric: profe de gran cultura, per a qui educar és instruir.
12.- El pràctic: profe que busca assolir un màxim de resultats amb un mínim esforç. Dóna molta importància al mètode i a la tècnica.
13.- L’esteta: Considera que educar és com crear una obra d’art. Sap motivar a l’alumnat.
14.- El social: professor comprensiu, pacient i consagrat interiorment a la professió. Sap crear un bon clima a l’aula i ensenya als alumnes a tenir una actuació positiva a la societat.
15.- L’autoritari: docent que manifesta la seva superioritat constantment. Imposa més que educa.
16.- El religiós: professor seriós i responsable. Preocupat en excés per la formació espiritual de l’alumnat.
N’hi ha d’altres estudis realitzats; però són semblants als anteriors i els deixarem de banda per centrar-nos en la classificació definitiva, la menys objectiva de totes, la que menys base científica té, però la que ha imperat sempre en totes les aules i passadissos de totes les escoles del món. Els qui ens dediquem a la docència sabem perfectament que aquesta és una classificació real com la vida mateixa i l’assumim amb una barreja de resignació i bon humor perquè abans de ser mestres, nosaltres també hem estat alumnes, per tant, sabem el pa que s’hi dóna.
- Així doncs, i segons els nostres alumnes, els profes podrien classificar-se en…
1.- L’heroi: Quan el nen o nena encara és ben petit i veu al seu mestre com un model a seguir. Busca sempre la seva aprovació perquè és un referent absolut i tot allò que diu, va a missa.
2.- L’enrotllat: profe proper i carismàtic. Molt estimat pels nens, tot i que de vegades corre el perill de ser tractat com el col·lega que no és.
3.- El friki: profe extravagant i peculiar. Depèn de com enfoqui la seva relació amb els alumnes, pot ser objecte de burla o, per contra, pot resultar un referent admirat per la seva autenticitat.
4.- El muermo/plasta: l’avorriment personificat. El típic profe que només dir bon dia ja et fa badallar.
5.- El tecnològic: Sempre a l’última. Coneix les noves tendències i no té por de provar mètodes nous a l’aula.
6.- El profe de tota la vida. Segueix la normativa, potencia l’esforç i sempre utilitza les mateixes rutines.
7.- El profe que tots voldríem tenir: Perquè connecta, perquè s’ho guanya, perquè li agrada la feina que fa i els alumnes ho noten. Perquè s’imposa sense intimidar i perquè s’implica en el que fa.
I és així com acabarem el post d’avui. Donant molts ànims a tots els mestres del món mundial per haver escollit aquesta professió. Perquè serem millors o pitjors, tindrem dies més o menys encertats i no sempre serem del grat de tothom; però estem fets d’una altra pasta i ningú ens pot negar que la nostra dedicació sovint va molt més enllà de la jornada de feina que ens toca fer. Així és com ha de ser i com, en el fons, ens agrada que sigui. Gràcies a tots per la vostra feina i a seguir endavant, que pel que sembla, la situació actual promet i hem d’estar al peu del canó, com sempre.
Bona setmana!
Què encertada Eva!!! El que ben segur ens caracteritza és el fet d’estimar la professió, la que ens defineix, diem que SOM , no que FEM de mestres.
Me gustaLe gusta a 1 persona
Exacte! És un privilegi poder treballar d’allò que a un li agrada!
Me gustaMe gusta