Ja fa molts anys que la forma d’avaluar ha canviat força. Actualment, els alumnes de primària i secundària ja no depenen de la nota d’un examen, sinó que l’avaluació de les matèries és contínua i té molt en compte el procés d’aprenentatge i la realització d’activitats de tipologies diverses a l’hora d’obtenir el resultat final de cada àrea. El ventall actual ofereix moltes opcions i permet mostrar els coneixements i aptituds de l’alumnat en diverses formes. Tot plegat dona al professorat una visió força àmplia de l’evolució de cada alumne i permet una avaluació acurada.

Tot i que durant els últims anys han estat força qüestionades, algunes escoles hem seguit utilitzant les proves escrites en el nostre procés d’avaluació. Les introduïm al final de la majoria de situacions d’aprenentatge per completar el procés avaluatiu de l’alumnat. A la nostra escola les comencem a 3r de  Primària. Quan les presentem, i donada la nova nomenclatura LOMLOE, ja no utilitzem la paraula controls, però són proves escrites que obliguen per primera vegada a les criatures a enfrontar-se a un paper on hi ha determinats exercicis que han de realitzar en un temps determinat. El típic examen de tota la vida, vaja.

Soc conscient que alguns dels corrents pedagògics actuals rebutgen aquesta mena de proves argumentant que generen tensió i que el resultat obtingut pot provocar frustració a l’alumnat. Però molts som els qui considerem que també són una eina valuosa d’avaluació i de fet, un dels objectius del curs de 3r és que els alumnes perdin la por a realitzar-les, malgrat la solemnitat que comporten: separació de taules, silenci absolut mentre la prova es realitza i una gestió del temps que els alumnes de 8 anys encara no tenen. Un cop acabada i recollida la prova, el mestre la comenta en veu alta per tal de consolidar l’aprenentatge i després es retorna corregida i puntuada de forma individual. Al cicle mitjà (3r i 4t) les notes d’aquesta mena d’activitats mai és numèrica, però per primera vegada utilitzem les paraules Excel·lent, Notable, Bé o Suficient a la correcció. I si no han assolit el nivell escrivim Fluix o Insuficient.

Els alumnes tenen molt clar que aquesta nota no dictamina la nota final de la matèria, sinó que és una activitat més d’avaluació que realitzen al llarg del trimestre.

Segons el meu parer, els avantatges d’aquesta mena de proves són diversos:

• Fomenten l’autonomia de l’alumne i la presa de decisions, perquè els alumnes acaben sent conscients que han de ser ells els qui, sense ajuda, resolguin les preguntes plantejades.

• Ajuden a gestionar el temps.

• Desenvolupen diferents maneres de processar l’aprenentatge: relacionar, classificar, enumerar, sintetitzar, redactar…

• Suposen un entrenament de cara al futur on la realització d’exàmens és habitual i la nota obtinguda de vegades condiciona l’accés a determinats estudis.

• Ajuden a entendre que malgrat que tothom té un ritme evolutiu concret, hi ha un nivell mínim que cal assolir.

Al final, l’experiència ens demostra que tot s’educa i que tot és qüestió de temps. És per això que és bo que les criatures es familiaritzin amb la realització d’aquesta mena de proves des d’edats primerenques. Aquest entrenament els resultarà útil de cara al futur.

Però com dèiem, el ventall avaluatiu actual és molt ampli. I afortunadament, les editorials i les xarxes ofereixen molta varietat de proves escrites, recursos, opcions i reflexions entorn de l’avaluació que és bo conèixer. A continuació oferim alguns links d’interès:

Rúbriques de referència per l’avaluació competencial, amb exemples concrets i reflexions interessants que conviden a replantejar l’avaluació.

L’avaluació competencial i els instruments avaluatius, recull completíssim de Nati Bergadà amb comparatives, exemples, ítems i molt més.

Generadors d’operacions matemàtiques, per Infantil i Primària. Permeten generar fitxes amb els continguts que més ens interessa repassar i avaluar.

30 formas diferentes de evaluar a tus alumnos, recull de tècniques, apps i activitats avaluatives que res tenen a veure amb les proves escrites tradicionals que abans comentava.

Deja un comentario