Simplificar=Fer més senzilla, més fàcil o menys complicada una cosa.
Sí… Simplificar hauria de ser possible. En tots els àmbits de la vida. En el nostre dia a dia, en les relacions personals i professionals, en política, en economia domèstica i evidentment, també en l’àmbit educatiu.
Però actualment, simplificar resulta cada vegada més difícil i les escoles no són una excepció, perquè educar s’ha convertit en una mena de cursa d’obstacles que sovint ens desvia dels objectius principals: per l’extensió dels currículums, per la pressió de la societat, per la sofisticació d’un sistema que cada vegada mira de filar més prim i per una burocràcia asfixiant que ens condiciona a tots sense remei. Tot plegat fa que moltes vegades imposem a nens , adolescents i mestres uns currículums massa extensos i un ritme frenètic, oblidant que l’essència de l’aprenentatge hauria de consistir simplement en llegir, escriure, comprendre, observar, experimentar, crear, escoltar, jugar i aprendre a raonar. Tot plegat des de la dedicació absoluta i amb una constància persistent. Amb exigència, però sense presses, i amb l’únic objectiu d’aconseguir que els alumnes adquirissin nous coneixements, utilitzant tècniques diverses per aconseguir-ho .
Perquè al final, el més important de l’aprenentatge hauria de ser assolir una base cultural sòlida capaç de moblar el cervell de les criatures i conèixer i saber utilitzar les màximes eines possibles per desenvolupar-nos amb criteri en el món que ens envolta.
I per aconseguir aquesta base i dominar aquestes tècniques, sovint oblidem que és imprescindible simplificar i centrar-nos en allò que és essencial:
A INFANTIL: Donar una importància rellevant a l’adquisició d’hàbits individuals i grupals i treballar el currículum mitjançant l’observació, l’experimentació i la creativitat.
A PRIMÀRIA: Donar una importància rellevant a la comprensió lectora, a l’expressió oral i escrita, al raonament i la lògica i treballar el currículum mitjançant les tècniques del resum, els esquemes, els mapes conceptuals i les noves tecnologies que ens permeten accedir a la informació de mil maneres diferents.
A SECUNDÀRIA: Treballar els currículums proposats, però donant una importància rellevant a les tècniques d’estudi, la investigació, l’argumentació i la capacitat emprenedora.
I A TOTS ELS NIVELLS i de FORMA TRANSVERSAL I SISTEMÀTICA,
1.- Fomentar el treball individual, per aconseguir autonomia personal.
2.- Fomentar el treball cooperatiu, perquè és indispensable saber treballar en equip
3.- Potenciar l’educació emocional, perquè l’autoconeixement és imprescindible.
4.- Desenvolupar la creativitat perquè és bàsica per créixer com a persones.
5.- Desenvolupar l’esperit crític, perquè saber analitzar és vital per anar pel món.
6.- Conscienciar als més petits de la importància de la sostenibilitat i cura de l’entorn on vivim, perquè és la nostra responsabilitat conservar-lo en bones condicions.
7.- Fomentar el sentit de l’humor, per gaudir de la vida i no convertir als nostres alumnes en uns amargats que vagin pel món queixant-se contínuament o arrufant el nas.
Per tant, estaria molt bé que la legislació vigent vetllés per proporcionar a les escoles els màxims recursos possibles i oferís tranquil·litat als docents evitant-los burocràcies absurdes, registres infinits i feines afegides que dificulten la seva tasca quotidiana en comptes d’afavorir-la.
En definitiva, si l’Administració aconseguís simplificar les programacions plantejant uns objectius bàsic sòlids, deixant de banda les graelles infinites, els àmbits, els indicadors, les competències transversals, les dimensions, els registres exhaustius i els criteris d’avaluació sofisticats, potser ens quedaria més temps per dedicar als nostres alumnes i tot seria més fàcil.
Mentre això no sigui possible, molts ànims a tots i que la paciència i el bon humor us acompanyin!
Per saber-ne més… podeu donar una ullada al següent article. Parla del concepte slow life o com enfocar les coses d’una forma més senzilla i pausada. Sembla utòpic, però és una filosofia de vida que cada vegada té més seguidors…