Avui dedicarem el post a totes aquelles persones que, pel seu caràcter o personalitat passen més desapercebudes a l’aula i a la vida. D’elles, mai se’n parla… I potser faríem bé de fixar-nos més en les seves qualitats.

En l’últim post d’aquest blog parlàvem del lideratge a l’aula i comentàvem les característiques d’aquelles persones que lideren col·lectius gràcies al seu carisma,a la seva capacitat organitzativa o a la seva facilitat per connectar amb els altres. Els líders sempre despunten i, per tant, sempre acaparen la nostra atenció. Avui no és d’ells de qui volem parlar.

Per altra banda, a totes les aules del món també trobem sempre grups d’alumnes que, per determinades circumstàncies, requereixen de l’atenció especial dels adults per raons diverses. Són els alumnes moguts o especialment xerraires de qui cal estar  pendents sovint… Els alumnes que presenten alguna dificultat concreta d’aprenentatge que hem d’ajudar a resoldre… O els qui pateixen alguna situació personal, familiar o mèdica que requereix d’alguna intervenció concreta a la seva vida a l’escola.

Els mestres  generalment som coneixedors d’aquestes situacions particulars i procurem (dic procurem) donar resposta a les necessitats d’aquests alumnes al llarg de la seva vida escolar, tot i que no sempre és tasca fàcil.

Però entre mig de tota aquesta diversitat, sempre trobem un petit grup dins de cada aula que, a priori, no presenta cap dificultat concreta, cap problemàtica específica, cap capacitat extraordinària ni cap discapacitat que sobresurti respecte la resta i que els faci mereixedors d’un tracte o un seguiment especial. És un col·lectiu cada vegada més reduït, generalment discret i prudent que, si et descuidessis, passaria totalment desapercebut curs rere curs.

Els mestres, els coneixem bé, perquè afortunadament estan a les nostres classes any rere any, observant des de les seves taules com es desenvolupa la vida de les aules on habiten.

Són el col·lectiu dels qui passen desapercebuts.

Els reconeixeríeu de seguida perquè tenen una manera de fer molt especial:  no acostumen a queixar-se massa, viuen i deixen viure, no volen sobresortir,  no provoquen enfrontaments, acostumen a acceptar les regles dels jocs al pati i les normes de funcionament de l’aula, parlen poc i acostumen a fer cas dels advertiments que se’ls hi fan. No són alumnes modèlics… no us penseu! Perquè com tothom, també tenen les seves carences i les seves limitacions. I encara que no són especialment populars, tenen el seu grup d’amics a qui recolzen i amb qui es senten recolzats.  No sempre destaquen per les seves qualificacions acadèmiques tot i que en general, transiten per una franja de correcció en els seus resultats.

En definitiva, són els qui acostumen a quedar-se en segon terme perquè deixen el protagonisme als altres: als líders, als més extrovertits i divertits, als ingeniosos o als qui més necessiten o acaparen l’atenció dels adults.

Des d’aquest blog, reivindicarem el paper d’aquestes personetes que cada vegada estan en més clara minoria.

En un món com l’actual on de vegades ens costa veure més enllà del nostre propi melic, la seva discreció i la seva prudència són un plus poc reconegut per la resta. I tot i que de vegades són titllats de ser persones grises, carents de força o d’empenta, la veritat és que sense proposar-s’ho, també asserenen els ànims, creen un bon clima de treball dins l’aula i contribueixen a que les coses rutllin. I tot això ho fan sense posar-se medalles i sense cridar l’atenció.

Si teniu un fill o filla amb aquestes característiques, valoreu-lo força . Ajudeu-lo a trobar el seu lloc a la vida i a no sentir-se inferior només perquè no acostumen a ser els capitans dels seus equips de futbol, els delegats de classe o els qui criden l’atenció en qualsevol àmbit en el que es belluguin.

Animeu-lo, i feu-li veure com d’important és també la seva postura a la vida. Feu-li entendre que la discreció,  la contenció i la prudència són valors tan valuosos com la valentia, la solidaritat o la facilitat de paraula. No el compareu amb qui més destaca. Doneu-li la veu que sovint es queden els altres i, sobre tot, doneu-li seguretat i ensenyeu-lo a no donar poder a qui no se’l mereix.

Els mestres  som afortunats i els coneixem bé. I valorem moltíssim la tranquil.litat que sempre aporten a l’aula, encara que la seva manera de ser passi més desapercebuda que la dels altres. I els hi hem de fer saber.

Si voleu fomentar una actitud més discreta i prudent en els vostres fills, en els vostres alumnes o en vosaltres mateixos, aquí teniu  els 10 punts que identifiquen a les persones que ho són, segons el barem de Patrícia Ramírez, psicòloga i autora de diversos llibres i articles relacionats amb la matèria.  Sigueu sincers amb vosaltres mateixos i comproveu quin és el paper de la discreció i la prudència a la vostra vida quotidiana o a la dels vostres fills i filles:

Segons Ramírez, la persona prudent:

  1.- No participa de les crítiques als altres.

2.- Observa abans de parlar.

3.- Sap expressar opinions i no jutja les dels altres.

4.- No explica mai un secret o confessió d’un tercer.

5.- No crida (perquè no li fa falta)

6.- No dóna consells gratuïtament.

7.- No diu grolleries, ni tracta mai amb despreci a qui pensa diferent.

  8.- No acapara (ni vol acaparar) les converses.

9.- No parla només amb el cor, analitza les coses abans de dir-les.

10.- Mai comparteix informació d’altres sense demanar permís.

Desapercebuts del món… Molts ànims!!! I no defalliu…

Llàstima que la discreció, la prudència i la introspecció hagin estat sempre unes qualitats tan infravalorades. Probablement el món seria millor si els poderosos es fixessin més en vosaltres.

Bona setmana!

ENLLAÇ D’INTERÈS:

http://blogs.elpais.com/plena-mente/2017/02/el-valor-de-la-discrecion.html

Anuncis

One thought on “Passar desapercebuts a l’aula i a la vida

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s