Tots nosaltres formem part de diversos col·lectius des que som petits i mirem de trobar el nostre lloc i d’encaixar en cadascun d’ells de la millor manera possible. I en tots ells, en tots, sempre apareix la figura del líder.

Per definició, un líder és aquella persona que, dins d’un grup, exerceix més influència sobre la resta, perquè té l’habilitat innata de convèncer, dirigir o orientar als altres per aconseguir uns objectius determinats.

Una aula és un col·lectiu més dels que es donen a la vida i el mestre és l’observador privilegiat dels moviments interns que s’hi produeixen i qui intenta detectar les relacions de poder que s’hi generen. En una aula sempre hi ha alumnes  que s’erigeixen en caps més visibles que la resta i és normal que així sigui, donat que aquest és un fet que forma part del més bàsic de l’essència humana.

Si sou adults i mireu enrera, de seguida sabreu reconèixer si a la vostra aula vosaltres éreu líders, si us hagués agradat ser-ho, si no teníeu cap interès en ser un d’ells o si, d’alguna manera, us sentíeu més aclaparats del compte pel líder de torn, perquè teníeu un caràcter més aviat poruc i influenciable. I si, a més de ser adults, sou també pares i mares, observareu inevitablement, que els mateixos patrons de la vostra infantesa es repeteixen en els col·lectius infantils d’avui en dia perquè, al cap i a la fi els engranatges que fan funcionar qualsevol aula tenen sempre uns denominadors comuns clarament identificables, per molt que els temps siguin uns altres.

Els mestres estem molt acostumats a veure els líders a les nostres classes. Alguns es veuen de seguida, altres costen més d’identificar; però sempre els acabem detectant, perquè el seu patró és clarament reconeixible. La nostra feina és observar com desenvolupen el seu lideratge i procurar que en el seu tarannà innat de dirigir al grup, no perjudiquin ningú pel camí.

Quan un alumne té fusta de líder és importantíssim la influència que rep de l’entorn adult en el que es belluga. Si en el seu entorn familiar li potencien el poder, ens podem trobar amb alumnes dèspotes a qui els agradi manipular les situacions de companys o amics; si, pel contrari, l’entorn adult afavoreix l’escolta, la justícia, la tolerància i el respecte vers els altres, l’alumne en qüestió acabarà exercint un lideratge positiu vers la resta del grup.

Per tant, si teniu algun fill amb fusta de líder, és important que no l’empodereu més del compte i si veieu que en el seu lideratge mira de manipular les opinions alienes o de dirigir les situacions en benefici propi, no manifesteu orgull, ni li feu creure que és més llest que la resta, perquè al final, els líders negatius acaben sent molt mal considerats per tothom, desperten por (però mai respecte), i això no els acaba afavorint gens.

Per definició, els líders tenen tres àmbits d’influència ben diferenciats:

  • Els líders que ho són simplement en l’entorn on es belluguen.
  • Els qui passen a dirigir col·lectius més grans (capitans d’equips, directors d’empreses…)
  • Els qui acaben dirigint comunitats senceres.

Però sigui quin sigui el seu àmbit, tots els líders, tots, tenen unes quantes coses en comú:

  • Són carismàtics.
  • Són bons comunicadors.
  • Són àgils mentalment.
  • Tenen una bona intel·ligència emocional.
  • Saben planificar.
  • Saben resoldre conflictes a mida que van sorgint.
  • Tenen capacitat de decisió.

Les diferències entre un bon líder i un que no ho és, són molt notòries:

  • El bon líder actua en benefici del grup, el líder negatiu ho fa benefici propi, o fins i tot, en perjudici d’alguna de les seves parts.
  • El bon líder intenta ser just, el líder negatiu té preferències.
  • El bon líder és responsable de les seves accions, el lider negatiu no.
  • El bon líder intenta ser humil i modest, el líder negatiu és egocèntric.
  • El bon líder és empàtic, el líder negatiu és autoritari.
  • Un bon líder no tindrà mai por que n’aparegui un altre, el líder negatiu sempre mirarà d’impedir-ho.
  • I, finalment, a un bon líder mai li caldrà manipular als altres.

En fi… Si teniu un fill amb fusta de líder, mireu d’enfocar el seu lideratge per la vessant positiva. I si el vostre fill no ho és, no us amoïneu gens, perquè no hi ha res pitjor que forçar a una persona a ser el que no és.

Però això sí, és molt important que ensenyeu als vostres fills i filles a saber reconèixer als bons líders que es trobaran per la vida, a no deixar-se arrossegar pels que tenen una influència negativa, però sobre tot, a tenir criteri propi per pensar, opinar i actuar, al marge del que els altres pensin, opinin o facin. Per molt líders que siguin.

A continuació us deixo un enllaç on hi apareixen les 12 persones considerades els líders més influents de tota la història de la humanitat. Abans de llegir-lo, penseu en qui creieu que apareix a la llista, a veure quants n’encerteu:

https://www.vix.com/es/btg/curiosidades/7691/los-12-lideres-mas-importantes-de-todos-los-tiempos

I si voleu saber més sobre el tema, aquí us deixo uns enllaços molt interessants:

▪ ALUMNES LIDERS  (positius i negatius)

https://educacion.laguia2000.com/general/alumnos-lideres

▪ LIDERS POSITIUS:

http://www.puromarketing.com/14/26210/diez-caracteristicas-definen-buen-lider.html

▪ ALTRES

http://www.foromarketing.com/las-caracteristicas-de-un-buen-lider/

http://www.trabajo.com.mx/caracteristicas_de_un_lider.htm

Nosaltres, com ja és habitual últimament, seguim en mans dels nostres líders polítics. I una setmana més, la situació es preveu complicada. A veure si les decisions que prenen estan a l’alçada!

 

 

Anuncis

4 thoughts on “Líders a l’aula i a la vida

  1. Hi ha infants que de ben petits ja apunten a ser líders allà vagin on vagin, tots els que els acompanyem, tan des de la família com des de l’escola, som responsables de fer-los tocar de peus a terra i reflexionar sobre l’efecte que tenen les seves accions i reaccions.
    Gràcies Eva!!!

    M'agrada

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s