Ja estem immersos en un nou curs. I els mestres ja hem conegut els alumnes dels quals serem tutors aquest any. Si es dóna el cas que repetim curs, ens passa que ens mirem els que seran els nostres alumnes enguany, i els veiem petits. I som conscients, de cop, de tot el procés que vivim a les classes any rere any sense pràcticament adonar-nos; perquè durant l’any, com que veiem als alumnes cada dia, no sempre som conscients de la seva evolució progressiva; però el cert és que dia a dia, van creixent, van aprenent i van madurant. El mestre els acompanya durant tot l’any i en acabar el curs, ells segueixen en bloc el seu camí d’aprenentatge i el mestre rep un grup nou, amb qui ha de tornar a començar el procés un altre cop.

I el fet d’haver de retrocedir, per iniciar de nou el camí, provoca uns sentiments ambivalents en molts mestres que costen força de definir. Per una banda, costa tornar a arrencar, perquè amb els alumnes anteriors ja tenies una connexió estreta i uns vincles fets; però per altra banda, la novetat i la curiositat per conèixer al nou grup fan que l’inici sigui especial any rere any.

El cas és que, quan un curs comença, partim de zero….Cal tornar a començar, s’ha de cohesionar al grup, i s’han d’iniciar dinàmiques. El mestre  ha de calibrar al grup que té al davant i ha d’ajustar les seves maneres de fer en funció de les necessitats dels nous alumnes. Probablement, aquest procés és un dels que més ens costa al mestres i, al mateix temps, és el que més riquesa dóna a la nostra feina.

I a mida que el curs va avançant, els nous alumnes deixen enrere als anteriors. I entre ells comencen a establir-se lligams, conflictes diversos i emocions intenses que algunes vegades cal anar comentant o gestionant. I aviat, les noves problemàtiques, les noves individualitats i les relacions que s’establiran a l’aula, centraran l’atenció total del mestre i formaran part del seu dia a dia de forma ineludible… I la maquinària tornarà a rutllar un  altre cop…

Crear vincles amb els alumnes és important i difícil al mateix temps. Cada mestre té el seu propi estil i és bo que així sigui, perquè pels alumnes, els tutors i els mestres especialistes són referents durant un curs sencer (en alguns casos més) i com més diversos siguin els mestres que un alumne tingui durant la seva etapa escolar i més variades les seves maneres de fer, més bagatge i riquesa deixaran en el seu procés d’aprenentatge; perquè és evident que de tot i de tothom s’aprèn.

Cada escola té una línia d’actuació concreta davant l’aprenentatge dels seus alumnes, però com sempre s’ha dit, també és veritat que “cada maestrillo tiene su librillo” i això és tan cert com necessari. I tothom ho pot constatar si mira enrere i pensa en tots els mestres que han format part del seu procés educatiu.

Així doncs, cada mestre té les seves pròpies estratègies per establir vincles amb el seu grup classe. A continuació us exposo algunes de les meves preferides:

1.- Les dinàmiques de presentació de les primeres setmanes, perquè ens aporten informació sobre qui són els nostres nous  alumnes, què els agrada, quines són les seves aficions, els seus amics, a què els agrada jugar durant l’hora del pati… A més són l’excusa ideal perquè entre ells es coneguin millor. Tot plegat ens donarà molta informació sobre les seves maneres de fer i a l’hora de parlar amb ells, podrem treure temes de conversa que siguin del seu interès.

2.- La teoria de les intel·ligències múltiples (de H.Gadner), segons la qual, la nostra intel·ligència està compartimentada en diversos àmbits: intel·ligència lingüística, matemàtica, artísitica, social, intrapersonal, interpersonal, naturalista i cinètica. Per tant, si descobrim quines són les intel·ligències més desenvolupades dels nostres alumnes, ens resultarà més fàcil ajudar-los a enfocar l’aprenentatge de la manera que els hagi de resultar més fàcil i assequible.

3.- El sentit de l’humor dins l’aula; perquè trobar el moment (cada dia!), de riure, somriure o compartir moments distesos amb ells, ajuda molt a sentir-nos relaxats i ens predisposa a trobar-nos a gust amb la persona amb qui hem de compartir bona part del nostre dia a dia.

Per altra banda, si sou pares i mares, el tema dels vincles amb els vostres fills segur que el teniu superat; però us aconsello que establiu amb ells una relació ben propera des que són petits; perquè a mida que vagin creixent  necessitareu mantenir amb ells una certa fluïdesa comunicativa que a l’adolescència resultarà imprescindible. Per aconseguir que aquest vincle comunicatiu sigui sòlid és important:

– Dedicar-lis temps de forma regular.

– Saber observar les seves reaccions davant les coses i comentar-les amb ells.

– Fomentar el diàleg familiar.

– Ajudar-los a tenir criteri i a saber-lo expressar amb respecte.

– Passar amb ells estones disteses i agradables.

Per aconseguir-ho, us proposo una sèrie de rutines que si aconseguiu realitzar de forma constant i sistemàtica,  us resultaran de gran utilitat en un futur proper:

1.- Compartiu amb ells moments de conversa relaxada cada dia: Sobretot, no els feu un interrogatori genèric: “Com ha anat el dia? Com t’has portat? Què tal avui?…”   Aquestes preguntes no us interessen gens, perquè acostumen a proporcionar respostes buides. Si preneu la iniciativa del diàleg i els expliqueu anècdotes concretes que els puguin interessar de com us ha anat a vosaltres el dia i us interesseu per coses concretes tipus: “A què has jugat avui al pati? Què heu fet a l’hora de mates? o  T’has enfadat amb algú avui a l’escola?”,  us sorprendrà veure el nivell de conversa que assolireu. I si aconseguiu que aquest diàleg sigui un hàbit diari, quan els fills entrin a l’adolescència us resultarà més fàcil seguir mantenint la connexió.

2.- Compartiu alguna afició comú que us permeti passar una estona junts de forma regular: una sèire o programa de televisió que pugueu comentar (el concursos televisius són una gran opció i en algun casos aporten cultura), una activitat esportiva, cuinar, algun joc de taula…

3.- Rieu junts. Perquè al marge dels moments de normatives diverses que han de regir la vida familiar i de les bronques que l’incompliment d’aquestes normatives comporten (a totes les famílies la vida quotidiana els suposa estrés, conflictes i baralles), cal trobar el moment per riure i prendre’s les coses amb ironia, si no, malament anirem!

Perquè al final, tot hauria de ser més senzill del que sembla i tot el que es fa de forma conjunta i distesa, crea vincles i fomenta el carinyo i la confiança.

Procurem no endur-nos els problemes laborals a casa. Mirem de fer entendre les normes, ajudem a fer-les complir, i donat que els mestres hem de passar amb els nostres alumnes molta part del nostre dia a dia i que els pares i mares heu de passar amb els vostres fills tota la vida, què menys que passar aquest temps de la millor manera possible: establint lligams de confiança i creant vincles que ens ajudin a tots plegats a oferir  la millor versió de nosaltres mateixos.

I per acabar:

►Si sou pares i mares, us afegeixo uns enllaços que us poden ajudar a mantenir una bona comunicació amb els vostres fills.

http://www.huffingtonpost.es/liz-evans/25-formas-para-preguntar_b_5751328.html

http://www.aulaplaneta.com/2014/10/28/en-familia/cinco-consejos-y-veinte-preguntas-para-averiguar-que-tal-le-ha-ido-tu-hijo-en-la-escuela

http://www.biobiochile.cl/noticias/sociedad/consejos-de-vida/2016/12/25/28-cosas-que-deberias-preguntarle-a-tu-hijo-en-lugar-de-como-te-fue.shtml

► Si sou mestres, segur que ja coneixeu recursos i enllaços d’on extreure idees per realitzar activitats de tutoria i de cohesió de grup; perquè la xarxa en va plena. A les pestanyes d’aquest mateix blog (RECURSOS EDUCATIUS i GENT QUE SUMA) en trobareu uns quants.

Bon curs!

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s