Quan estudiava COU (ja us he dit en alguna ocasió que sóc antiga), vaig tenir de profe a un capellà que ens donava classes de Filosofia. Les seves classes van fascinar des del minut zero a tots els alumnes que vam tenir la sort de tenir-lo de professor aquell any.

Just el primer dia, abans de començar a parlar de Plató i Aristòtil ens va dir que era  bàsic que aprofundíssim en nosaltres mateixos per tal de saber quins eren els nostres punts febles (i mirar de millorar-los) i quines eren les nostres fortaleses (per tal de potenciar-les i utilitzar-les al nostre favor al llarg de la nostra vida).

Mai oblidaré aquell consell i durant tots els anys que he estat tutora d’un grup, sempre l’he donat als meus alumnes, fos quina fos l’edat que tinguessin.

Recordo perfectament que en aquella primera classe ens va explicar la diferència entre personalitat i caràcter i ens va dir que la humanitat sencera tenia com a base 8 tipus de caràcters diferents, tot i que després, l’herència, l’entorn i l’educació que rebíem, configuraven a les persones de forma única, donant a cadascú de nosaltres una llum pròpia que ens feia diferents a la resta de la humanitat (cosa que corroboro, després d’haver estat mestra de més 800 alumnes de diferents edats: cap alumne és igual a un altre).

I així va ser com aquell primer dia de classe ens va explicar quins eren els 8 caràcters bàsics de les persones, segons René Le Senne (1882-1954) i ens va fer un TEST per tal que identifiquéssim el nostre. Anys després, estudiant Magisteri, vaig saber que la teoria de Le Senne no era pas l’única i que n’hi havia d’altres que la rebatien o la complementaven; però em consta que, quan algú vol estudiar Criminologia, salut mental o Psiquiatria, l’ha de conèixer amb profunditat perquè és matèria d’examen obligada; per tant, dedueixo que algun fonament sòlid segurament deu tenir.

El cas és que jo, que em vaig quedar amb aquesta teoria en el meu record, sempre em pregunto quina és la base del caràcter de cadascun dels alumnes que tinc a l’aula any rere any. Aquesta observació sistemàtica m’ajuda a fixar-me amb deteniment en cadascun d’ells per tal de trobar les seves fortaleses i les seves debilitats i mirar d’ajudar-los a millorar. És una forma de dedicar-lis un temps en exclusiva que de ben segur es mereixen tots.

Sense més preàmbuls, aquí teniu els 8 caràcters amb algunes de les seves característiques principals. No us deixeu enganyar per la paraula que els denomina i no li doneu el significat corrent que tots nosaltres coneixem avui en dia… Tots tenen la seva part positiva i la negativa, i tot i que tots tenim components dels diferent tipus, un d’ells és el predominant en el nostre caràcter, sempre segons Le Senne, clar…

  • Persona colèrica: Persona de caràcter atrevit, extrovertit, inconstant i poc disciplinat, amb facilitat per les relacions socials, la comprensió ràpida i els aprenentatges tècnics.
  • Persona sentimental: Persones introvertides, amb poca facilitat per les relacions socials, conservadores, empàtiques, pessimistes, molt nobles.
  • Persona flemàtica: Persona freda, flexible, amb gran capacitat d’adaptació, orgullosa, metòdica, reflexiva i autònoma. Són lents, però constants.
  • Persona apàtica: persones autònomes i solitàries, amb poc entusiasme, es pot confiar en elles i tenen tendència a ser nostàlgiques.
  • Persona apassionada: persona sacrificada, compasiva, servicial, reservada, autònoma i orgullosa; prefereixen el treball individual a treballar en grup. Tenen bona memòria.
  • Persona amorfa: Persones dòcils, gandules, torpes, valentes, desendreçades, amb tendència a ser despreocupades i viure tranquil·les i relaxades. Són superficials i desprenen calma.
  • Persona sanguínia: Persona extrovertida, pràctica, amb tendència a l’egoisme, amb bona autoestima i gran capacitat de raonament, optimista i mentidera si fa falta.
  • Persona nerviosa: Persona intensa, impacient, inconstant, amb poca memòria, amb gran capacitat per la literatura. Gran sensibilitat i molta imaginació.

Si voleu saber quin és el tret fonamental del vostre caràcter o el dels vostres fills o alumnes (sempre segons Le Senne), aquí teniu un TEST de la XTEC que us pot orientar (el primer enllaç correspon a les preguntes i el segon, al resultat)

Tanmateix, us deixo també l’adreça d’altres enllaços que parlen del tema, per si voleu entrar en matèria una mica més; tot i que com deia el Pare Guillèn, tampoc no ens hauríem de deixar etiquetar mai ni per cap test, ni per cap article que llegim, ni per ningú… No fos cas que ens deixéssim enlluernar per coses que poden tenir moltes lectures o per persones o teories que de ben segur no són posseïdores de la veritat absoluta.

Amb tot, heu de saber que a mi, en el seu moment, el Pare Guillèn em va impactar força. No sé si em vaig deixar enlluernar més del compte, el que sí sé és que, per aquells temps, ni jo ni cap dels meus companys ens vam saltar mai cap de les seves classes. I tenint en compte que a classe érem quasi 40 adolescents amb ganes de gresca, la cosa té realment mèrit.

4 thoughts on “Tipus de caràcters

  1. Ostres, Eva, jo al pare Guillén el vaig tenir a 3er de BUP a Religió, a la mateixa classe que tú. Recordes aquella “història de l’ateïsme”? Sens dubte és un dels profes més savis en el sentit ampli del terme, que mai he tingut en els meus estudis. Recordes aquell mític “l’enfer sont les autres” d’en Sartre?. Hi he pensat tantes vegades al llarg de la meva vida…

    M'agrada

Deixa un comentari

