La vida està formada de petits i grans moments. Avui, deixarem els grans de banda i ens centrarem en els petits, els que configuren el nostre dia a dia, perquè són els més abundants i els que, en definitiva, marquen el nostre estat d’ànim cada dia.

Els mestres tenim la gran sort de ser testimonis directes de molts dels petits moments que viuen els nostres alumnes diàriament. Vivim fragments de moltes vides en un sol dia i això, a més de ser un aprenentatge que dóna molt significat a la nostra feina, ens ajuda a entendre molt millor determinades conductes que es repeteixen al llarg dels temps i ens permet anticipar reaccions i intentar donar-lis resposta. Els anys de professió, a més, et donen la possibilitat de comparar les preocupacions de pares i mares,de veure com afronten de diferent manera situacions semblants que els amoïnen, i d’observar com els propis alumnes reaccionen davant de fets idèntics de formes totalment oposades.

Així doncs, no descobreixo res nou si dic que tot plegat ens acaba demostrant que la nostra actitud davant la vida és clau a l’hora d’afrontar les coses i ens constata que el sentit de l’humor sempre suma i si el tenim d’aliat, sempre ens ajuda.

Per tant, si ajudem als nostres fills i als nostres alumnes a practicar aquesta actitud positiva en clau d’humor des de ben petits, també els ajudarem a gestionar millor i de forma més autònoma els petits sotracts quotidians amb els que es trobaran a la vida, que segurament no seran pocs.

Partim doncs, de dos moments crucials del dia a dia per mirar d’incentivar el seu sentit de l’humor davant les coses:

1.- L’humor en el moment del joc.

Per als nens de totes les edats, els moments d’esbarjo o de pati són un gran aprenentatge. El pati  només dura 30 minuts, però és una autèntica escola de vida. Ha estat així al llarg dels temps. En un pati es juga  a “polis i a cacos”, al «pilla-pilla», a «l’escondite» i a un munt de coses més i la decisió de quin és el paper que juga cadascú a cada joc pot ser origen de molts conflictes. Qui és el «poli»? Qui «la pilla»? Ha estat gol aquesta jugada o la pilota «era alta»? El cas és que si observem bé, veurem que, jugant al mateix, hi ha qui s’ho passa genial i qui, ineludiblement, acaba enfadat, amargat o disgustat . Ajudar a gestionar totes aquestes situacions és molt més important i molt més difícil del que sembla. I incloure el sentit de l’humor en aquesta gestió és bàsic per  aprendre a tolerar la frustració que suposa perdre. En definitiva, al final  es tracta  de viure els petits moments del joc evitant al màxim els dramatismes.I el sentit de l’humor i la ironia són armes poderoses que ens han d’ajudar a aconseguir-ho. Tant al pati de l’escoles, com al joc a les cases i amb les famílies.

2.- L’humor davant situacions quotidianes que ens incomoden.

Una de les coses que més m’entendreixen és veure quan els alumnes passen per  petits mals tràngols i se’ls escapa la llàgrima, la ràbia o els envaeix el disgust. Les situacions que ho provoquen poden ser vàries:

  • Quan han fet una feina i no ha sortit tan bé com s’esperaven…
  • Quan senten angoixa per no entendre una cosa …
  • Quan senten enveja perquè esperaven ser ells els afortunats en un concurs…
  • Quan el seu millor amic “no els està amic” per qualsevol discussió o baralla…
  • Quan no els deixen xutar un penalt…
  • Quan algú se’ls ha colat a la fila…
  • Quan creuen que s’ha comès una injustícia…

En fi… La llista seria immensa, perquè diàriament es donen un munt de situacions que els incomoden, els disgusten o els fa mandra afrontar. Exactament igual que ens passa als adults, no ens hem d’enganyar. I en moments així, també és bo saber disposar de l’humor i la ironia i no lamentar-se més del compte entrant en bucles dramàtics. Al final, les situacions són les que són i seran les mateixes tant si ens enfrontem a elles amb un somriure com si ho fem “amb morros” o amb un crit. I tot i que és cert que això no sempre resulta fàcil de portar a terme, val la pena intentar-ho. En aquest sentit, l’exemple de pares, mestres i adults és fonamental en tot aquest procés d’aprenentatge que tant costa posar en pràctica.

Així doncs, si aconseguim que els alumnes d’avui es prenguin la vida amb més sentit de l’humor, potser aconseguirem que els adults de demà siguin més feliços i més empàtics i, preu per preu, sapiguen anar per la vida amb un somriure a la cara.

En aquest sentit, us recomano un llibre molt útil i divertit: EFECTO ACTITUD, de Víctor Kuppers. És una reflexió en clau d’humor molt òbvia que us pot fer passar una bona estona i us donarà unes pautes de conducta molt fàcils de portar a la pràctica. A la pàgina d’aquest mateix blog (GENT QUE SUMA) trobareu el seu enllaç.

Per altra banda, si no teniu ganes de llegir, però disposeu de 20’, podeu veure aquest video que Kuppers també té penjat a YouTube.Per a mi no té desperdici:  https://www.youtube.com/watch?v=nWecIwtN2ho

I, si sou mestres, també podeu consultar aquests enllaços, perquè us poden ajudar a posar una mica de sentit de l’humor a les vostres classes . Les reflexions que hi trobareu són molt interessants i si feu cas dels seus consells, els vostres alumnes us ho agrairan!

I…  Ja sabeu què diuen: el dia que no has rigut, és sens dubte un dia perdut! Us desitjo que no en tingueu gaires!

 

 

4 comentarios sobre “Petits moments en clau d’humor

  1. El sentit de l’humor, el positivisme,… són essencials a la nostra tasca.
    Avui, precisament, a una tutoria individual, reflexionava amb un alumne sobre els beneficis d’aportar allò positiu al grup, i guardar allò que no ens aporta res….
    Ah!! I avui he rigut!! Bona senyal 🙂

    Me gusta

  2. Hem de posar a la pràctica aquesta màxima del positivisme per esdevenir un bon exemple pels nostres alumnes. És allò que em deiem a mi de petita: Si estàs enfadada tindràs dos feines!
    Afrontar els entrebancs amb sentit de l´humor és vital per pair-los millor.

    Me gusta

Deja un comentario